Gezonde voeding

Gezonde voeding

1. Rode biet: Rode bieten zijn een rijke bron van foliumzuur en rode pigmenten, die kanker kunnen tegengaan. Helaas wordt deze groente vaak gemeden omwille van haar lichte aardsmaak. Weinig mensen weten dat die smaak na het koken zo goed als verdwijnt.

2. Kool: Van bloemkool over broccoli en tot spruiten, iedereen vindt wel een koolsoort die zijn tong pleziert. Alle koolsoorten bevatten weldadige voedingsstoffen zoals sulforafaan, een chemische stof die je zou beschermen tegen kanker.
3. Snijbiet: De smaak van deze groene bladgroente ligt ergens tussen rode bieten en spinazie. Het is een oude groente die barst van de carotenoïden. Dat is een soort gele en rode kleurstoffen, die de veroudering van je ogen tegengaat.
4. Kaneel: Kaneel is niet alleen een doordringende smaakmaker in zoete gerechten, maar kan ook perfect gebruikt worden in vlees- en groentegerechten, om ze een bruin tintje te geven. Het zou helpen om de bloedsuikerspiegel en cholesterol te controleren. En toch eten we er te weinig van.
5. Granaatappels: Deze donkerrode vrucht kan afschrikken door de vele pitten en vellen, maar de volhouder die elke pit pelt, wordt beloond met tongstrelende sappig- en zoetheid. Persen is natuurlijk ook een optie. Granaatappels zitten vol kalium, vitamine C en antioxidanten, en lijkt de bloeddruk te verlagen.
6. Gedroogde pruimen: Pruimen bevatten veel antioxidanten en vezels, naast weinig proteïnen, vet en koolhydraten. Gedroogde exemplaren zijn bovendien zeer bevorderlijk voor de stoelgang. Ook gemakkelijk te verwerken in sauzen en lekker te combineren met zoutwaar zoals kaas en konijn.
7. Pompoenpitten: Dit voedzaamste deel van de pompoen vol eiwitten, ijzer en magnesium wordt al te vaak over het hoofd gezien. Geroosterd als snack of verwerkt in gerechten bevat één gram pitten evenveel eiwitten als een vol glas melk. Ze zouden ook angst en depressie tegengaan.
8. Sardienen: Niet alles wat in blik zit, is ongezond. Sardienen bevatten veel omega-3, vetzuren die het lichaam niet kan aanmaken en die we dus uit voedsel moeten halen. Bovendien zijn de visjes rijk aan calcium, ijzer, magnesium, fosfor, kalium, zink, koper en mangaan.
9. Kurkuma: “De superster van de kruiden”, goed tegen ontstekingen en tegen kanker.
10. Bosbessen: Bosbessen zorgen voor een beter geheugen. Je kan ze wel het niet het hele jaar door kopen, maar bevroren exemplaren zijn vast en zeker een goed alternatief.